Historia BMW Serii 3
44 lata historii, 11.000.000 sprzedanych egzemplarzy.
Przez sześć generacji BMW Serii 3 ucieleśniało ducha swoich czasów. Rok 2019 to nowy rozdział w bogatej historii jednego z najdłużej produkowanych modeli na świecie – debiut 7. generacji. Poznaj wszystkie poprzednie generacje Serii 3.
E21 | Pierwsza generacja BMW Serii 3
W lipcu 1975 roku na Stadionie Olimpijskim w Monachium miała miejsce premiera BMW Serii 3 pierwszej generacji. Jak się później okazało, model ten zrewolucjonizował rynek motoryzacyjny. Nakładem 35 milionów marek niemieckich oraz 5 lat pracy zespołów projektowych firma z Monachium przygotowała model, który wyznaczył trendy w zakresie stylistyki, konstrukcji, osiągów i bezpieczeństwa. Miarą sukcesu było 2. miejsce w finale konkursu Europejskiego Samochodu Roku. Lekka konstrukcja (masa ok. 1 tony) w połączeniu z mocnymi jednostkami napędowymi (nawet do 145 KM) dały nowemu modelowi miano pojazdu sportowego oraz umożliwiły spektakularny debiut w sporcie motorowym. Produkcję modelu zakończono w 1982 roku, niewiarygodną wtedy liczbą liczbą 1 364 039 egzemplarzy.

E30 | Druga generacja BMW Serii 3
Druga generacja BMW Serii 3 [E30] zadebiutowała w 1982 roku i bardzo szybko okazała się być godnym następcą swojego uznanego prekursora. Nowy model uosabiał postęp w zakresie stylistyki, komfortu, technologii oraz bezpieczeństwa. Osiągnięciami godnym wspomnienia były obniżenie współczynnika oporu powietrza o ponad 15% oraz redukcja masy pojazdu o ponad 30 kg. Znaczącą zmianą w porównaniu z poprzednikiem było również pojawienie się aż 4 wersji nadwoziowych modelu E30: limuzyna, kombi, coupe oraz cabrio. Nie sposób też pominąć fakt, że właśnie na bazie E30 po raz pierwszy zbudowano sportową odmianę M3, która podczas 5 lat startów na torach wyścigowych zdobyła aż 50. tytułów. Dziś M3 jest pojazdem docenianym przez kolekcjonerów – po pierwsze dzięki swojej bezkompromisowości, a po drugie – z uwagi na bardzo ograniczoną produkcję (zaledwie 16.202 sztuk).
Produkcja modelu E30 została ostatecznie zakończona w 1994 roku oszałamiającą liczbą 2,4 miliona egzemplarzy, umacniając niniejszym pozycję BMW Serii 3 na rynku.

E36 | Trzecia generacja BMW Serii 3
Monachium, 1981. Na rok przed oficjalną premierą drugiej generacji Serii 3 [E30], dział badań i rozwoju firmy BMW podejmuje decyzję o rozpoczęciu prac nad nowym modelem, E36. Na czele zespołu projektantów staje Pinky Lai – 30. letni dizajner z Hong Kongu, zatrudniany wcześniej przez koncern Forda. Celem było zbudowanie samochodu, który zachowując charakterystyczne cechy marki pozwoli poprawić aerodynamikę, podnieść poziom bezpieczeństwa oraz wprowadzić nowe rozwiązania technologiczne. Efekt okazał się być oszałamiający! Powstał pojazd, który wprowadził Serię 3 na zupełnie nowy poziom. Po raz pierwszy podwójne reflektory, które stały się znakiem rozpoznawczym marki z Monachium, zostały wbudowane w pojedynczą lampę, kabinę przesunięto do tyłu, co dodało sylwetce dynamiki, zwiększono kąt nachylenia przedniej szyby obniżając w ten sposób współczynnik oporu powietrza oraz wykorzystano wiele rozwiązań technologicznych wyznaczając nowy poziom zaawansowania w tym segmencie rynku. Również po raz pierwszy, samochód zadebiutował jako 4-drzwiowa limuzyna, a nie, jak w przypadku poprzednich edycji, model coupe. Ostatecznie E36 została zaprezentowana w 1990 roku i była najdłużej produkowaną Serią 3 w historii koncernu BMW. Ostatnie egzemplarze dostarczono w 2000 roku, zamykając produkcję na poziomie 2,745,780 sztuk.

E46 | Czwarta generacja BMW Serii 3
Pod koniec 1993 roku zarząd BMW podjął decyzję o rozpoczęciu prac nad następcą modelu E36, pojazdu który jako kolejna generacja Serii 3 bił rekordy sprzedaży. Zadanie było trudne, głównie z uwagi na fakt, że stylistyka bieżącego modelu postawiła poprzeczkę bardzo wysoko. Ponownie nadrzędnym celem projektu stały się aerodynamika i bezpieczeństwo z zachowaniem sportowego charakteru auta. Po raz pierwszy inspiracją do konstrukcji nowej Serii 3 stały się droższe modele marki. Stąd w nowym projekcie zintegrowano charakterystyczną osłonę chłodnicy z pokrywą silnika, zaokrąglono dach w celu zwiększenia miejsca nad głową i poprawy aerodynamiki oraz zaprojektowano wnętrze analogicznie do Serii 7. Również technologicznie model E46 wprowadził Serię 3 na nowy poziom, jednocześnie deklasując konkurencję. Po chwilowej przerwie (na czas modelu E36) do oferty powrócił napęd na 4 koła. Do zakresu wyposażenia wprowadzono m.in. nawigację, czujnik deszczu czy wielofunkcyjną kierownicę, które dotychczas nie były dostępne w pojazdach tego segmentu. Pozwoliło to firmie BMW na osiągnięcie spektakularnego poziomu sprzedaży, 3,266,885 egzemplarzy. Takiego wyniku nie powtórzył żaden z konkurencyjnych producentów.

E90 | Piąta generacja BMW Serii 3
Rok 2005. Podczas 75. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie BMW prezentuje piątą odsłonę kultowej już Serii 3. Model bardzo szybko zyskał uznanie rynku, czego potwierdzeniem był tytuł Samochodu Roku 2006.
W porównaniu do poprzednika, modelu E46, nowa generacja Serii 3 zrobiła się znacznie większa. Jednak z uwagi na wykorzystanie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych samochód nie przybrał na wadze.
W 2006 roku koncern zaprezentował nową Serię 3 w wersji coupe, a w 2007 – cabrio. Po raz pierwszy wersje te wyraźnie różniły się od 4-drzwiowej limuzyny oraz kombi. Dodatkowo, cabrio wyposażono w twardy dach. Równocześnie z wersją z otwieranym dachem zaprezentowany został nowy, agresywnie stylizowany model M3, wyposażona w 8-cylindrowy silnik o mocy 420 KM! Rok później najmocniejsza jednostka napędowa została zamontowana również w limuzynie oraz cabrio. Produkcję BMW Serii 3 piątej generacji zakończono w 2012 roku, osiągając wolumen 3,102,345 sztuk.

F30 | Szósta generacja BMW Serii 3
Podobnie jak piąta generacja Serii 3, kolejny model (F30) został oficjalnie zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2012 roku. Pojazd zaprojektowany przez Christophera Weila stał się bardziej elegancki i zyskał dodatkowe możliwości personalizacji dzięki trzem liniom wyposażenia – Modern, Sports i Luxury. Nie oznaczało to jednak całkowitej rezygnacji ze sportowego charakteru. Koncern po raz pierwszy podjął decyzję o stworzeniu nowej serii dla wersji nadwoziowych coupe oraz cabrio – 4. Pomysł na taki podział podnoszony był już ponad 20 lat temu (podczas podczas projektowania modelu E36) jednak, prawdopodobnie z uwagi na fakt, iż poprzednie generacje Serii 3 debiutowały jako wersje coupe, nie został zrealizowany. Standardową ofertę rozszerzono o 5-drzwiowe Gran Turismo, którego sportowym odpowiednikiem w Serii 4 uczyniono model Gran Coupe.
Obok odświeżonej stylistyki, gama modeli serii 3 i serii 4 wprowadziła wiele nowości technologicznych. Poza nowymi, turbodoładowanymi jednostkami napędowymi, BMW jako pierwsza marka na rynku wprowadziła w tym segmencie 8-biegową, automatyczną skrzynię biegów. Dodatkowo, seria 3 szóstej generacji została po raz pierwszy w historii wyposażona w napęd hybrydowy. Model dostępny był również w odmianie M3 (431 KM), które po raz pierwszy zostało oznaczone oddzielnym kodem modelu – F80.
